Sukces w nauce
 
  1. Wszystko co robię, chcę robić dobrze.
  2. Mam wytknięte określone cele.
  3. Uważam swoje obowiązki za wiążące mnie.
  4. Dotrzymuję kroku kolegom i współdziałam z nimi.
  5. Pracuję nad usunięciem słabości fizycznej. Dbam o własne zdrowie.
  6. Szukam porady w sprawach, których sam nie umiem rozwiązać.
  7. Uczęszczam do szkoły regularnie.
  8. Przychodzę na zajęcia punktualnie.
  9. Nigdy nie zostaję na drugi rok w tej samej klasie.
  10. Zachowuję się uprzejmie wobec nauczycieli.
  11. Przestrzegam regulaminu szkolnego.
  12. Mówię jasno i poprawnie.
  13. Ubieram się schludnie.
  14. Zachowuję się kulturalnie.
  15. Uczestniczę w życiu społecznym szkoły.
  16. Dbam o dobrą opinię własną.
  17. Unikam mało wartościowego towarzystwa.
  18. Biorę udział w dyskusjach klasowych.
  19. Często pytam i często odpowiadam na pytania.
  20. Słucham uważnie lekcji.
  21. Prowadzę starannie notatki z lekcji.
  22. Piszę czytelnie i czysto.
  23. Umiejętnie gospodaruję czasem przeznaczonym na naukę.
  24. Trzymam wszystkie książki i pomoce pod ręką.
  25. Znam zasady uczenia się.
  26. Staram się znaleźć coś interesującego dla siebie w każdym przedmiocie.
  27. Staram się rozumieć, a nie wykuwać na pamięć.
  28. Wypracowuję własne, najbardziej odpowiadające mi techniki uczenia się różnych przedmiotów.
  29. Przed sprawdzianem unikam nieprzytomnego kucia.
  30. Systematycznie powtarzam.
  31. Podejmuję chętnie prace dodatkowe z poszczególnych przedmiotów nauczania.
  
Powyższy test został opracowany przez psychologa H. Sheftera. Umożliwia on dokonanie swoistego obrachunku cech, które powinien posiadać uczeń, jeśli chce osiągnąć pożądane rezultaty i sukcesy.