foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Witam na stronie pedagoga szkolnego Europejskiego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Gubinie. Strona poświęcona jest bieżącym informacjom związanym z działalnością pedagoga. Zachęcam wszystkich do zaglądania na tę stronę także w celu skorzystania z różnych porad tutaj zamieszczonych. Pedagog Szkolny: Alicja Szymańska, tel 684558249, www.pedagog.eckziugubin.pl

Przelącz jezyk

Polish English French German Japanese
Nagłówek Pedagog

Imieniny

Dzisiaj jest: 22 Luty 2020    |    Imieniny obchodzą: Marta, Małgorzata, Piotr

Liczba odsłon

DzisiajDzisiaj91
WczorajWczoraj184
Ostatni tydzieńOstatni tydzień1326
Ostatni miesiącOstatni miesiąc3498
ŁącznieŁącznie189699
Najwięcej 12-16-2019 : 289
3.234.245.125

Goście

Odwiedza nas 11 gości oraz 0 użytkowników.

imagesDziałalność szkoły jako

 instytucji opieki i wychowania.

Wszelka działalność opiekuńczo – wychowawcza, której celem jest prawidłowy fizyczny, psychiczny i społeczny młodego pokolenia, odbywa się zazwyczaj w ramach określonych instytucji opieki i wychowania. Wśród instytucji tych wiodącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży odgrywa szkoła. Należy ona do instytucji wychowania intencjonalnego i bezpośredniego – podobnie jak placówki opiekuńczo – wychowawcze, instytucje powszechnej rekreacji ( np. domy kultury, świetlice ) i instytucje powszechnej kontroli ( jak sądy dla nieletnich ). Wbrew krytyce, z jaką szkoła spotyka się tu i ówdzie, uważana jest powszechnie niemal za niezastąpioną instytucję opieki i wychowania.

     Przez długie lata po kilka godzin dziennie spędza w szkole bardzo duża liczba dziewcząt i chłopców. Zdobywają tu wiedzę ;rozwijają przydatne w życiu umiejętności; nabywają różnych doświadczeń; uczą się współżycia i współdziałania z innymi. Szkoła ułatwia im również ukształtowanie odpowiedniej postawy społecznej, moralnej, ideowej. Wszystko to możliwe jest dzięki spełnieniu przez szkołę funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

    - Funkcja dydaktyczna ( kształcąca ) polega na przekazaniu uczniom wiedzy z różnych dziedzin nauki, techniki, literatury, sztuki. Wymaga to umiejętności kierowania procesem poznawczym uczniów, szczególnie aktywizowania ich do poznania i działania praktycznego. Dzięki temu zdobywają nie tylko wciąż nowe wiadomości, lecz także umiejętność wykorzystania ich w toku przyswajania nowych informacji lub rozwiązywania nurtujących problemów.
   - Funkcja wychowawcza szkoły wiąże się bezpośrednio z rozwojem osobowości uczniów, w tym zwłaszcza z kształtowaniem postaw społecznych, moralnych i ideowych. Pozostaje w ścisłym związku z wyrabianiem u uczniów określonych opinii i przekonań w różnych istotnych sprawach .Oddziałuje w szczególności na sferę dążeniową, a więc zabiega o rozwijanie u uczniów przede wszystkim dyspozycji kierunkowych, tj. takich, które są wartością dla nich samych, a nie środkiem osiągania określonych celów.
 - Funkcja opiekuńcza szkoły polega na zaspokajaniu potrzeb uczniów warunkujących prawidłowy ich rozwój fizyczny i psychiczny, ochronie dzieci i młodzieży przed przeżyciami i doświadczeniami mogącymi wywołać groźne w skutkach stresy, stany lękowe, upokorzenia, rozgoryczenia itp.
    W trosce o usprawnienie pracy szkoły jako instytucji opieki i wychowania warto zabiegać o przestrzeganie niektórych przynajmniej warunków efektywnego jej funkcjonowania. Należą do nich między innymi :
    - dostosowanie oddziaływań szkoły do właściwości psychicznych uczniów,
    - świadome i twórcze pełnienie przez nauczycieli roli głównych organizatorów procesu dydaktyczno – wychowawczego,
    - racjonalna organizacja pracy i życia uczniów,
    - wewnętrzna integracja oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych,
    - powiązanie szkoły z szeroko pojętym środowiskiem społecznym.
     Należy wszystko uczynić, aby jak najwięcej było szkół lubianych przez uczniów i nauczycieli oraz wykazujących się zadawalającym poziomem osiągnięć w zakresie opieki, wychowania i kształcenia.

2020 Copyright Pedagog Szkolny Rights Reserved